Máte záujem dostávať novinky o kultúrnych akciách v Bardejove emailom?

ZDZISLAW TOHL





  • Vernisáž výstavy: dňa 28.4.2023 o 16.00 Oddelenie kultúry Bardejov
  • Narodil sa v roku 1954 v Przemyśli. Vyštudoval Štátnu strednú umeleckú školu pomenovanú po St Wyspianski v Jarosławi. Študoval na Fakulte monumentálneho sochárstva Akadémie výtvarných umení v Petrohrade (Rusko) a na Fakulte sochárstva Akadémie výtvarných umení vo Varšave. Diplom v roku 1979 v ateliéri prof. Tadeusz Łodziany, medailérska špecializácia v dielni prof. Žofia Demkovská. Od roku 1983 vedie Galériu umenia „Dwór Karwacjanów“ v Gorliciach. Za činnosť v oblasti propagácie kultúry mu bol udelený bronzový a zlatý kríž za zásluhy Poľskej republiky. Venuje sa sochárstvu, medailérstvu a maľbe.
  • Zdzisław Tohl začal svoje umelecké vzdelanie na slávnej Strednej umeleckej škole v Jarosławi a pokračoval v ňom na Akadémiách výtvarných umení; v Petrohrade a Varšave. Aj tu v roku 1979 – v ateliéri profesora Tadeusza Lodza obhájil diplom. Osud ho spojil s Gorlicami a najmä s historickým (pôvodne v ruinách) kaštieľom Karwacjanów – sídlom Úradu umeleckých výstav. Práve pod jeho vedením sa z inštitúcie stala galéria so širokým spektrom vplyvu. Možnosť prezentovať tu svoju tvorbu hľadali významní poľskí umelci. O fenoméne existencie tejto galérie som sa veľakrát rozprával s profesorom Włodzimierzom Kunzom, vynikajúcim maliarom a grafikom, dvakrát rektorom Akadémie výtvarných umení v Krakove, obyvateľom Gorlice. Obdivoval, že vďaka špecifickej kombinácii angažovanosti Zdzisława Tohla a priazne gorlických úradov vzniklo centrum, ktoré široko vyžaruje do Poľska.
  • Napriek mnohým spoločenským vášňam sa Zdzisław Tohl neprestal venovať svojmu umeniu, ktoré sa stalo doménou jeho súkromného života. Pri rozvoji sochárskej dielne ju zdokonalil realizáciou množstva zákaziek v rôznych technikách. Jeho výtvarný temperament sa prejavil aj v kresbe a maľbe (čo nie je u sochárov bežný jav). Dnes obdivujem autonómne maliarske kreácie Zdzisława Tohla s neobyčajnou jemnosťou a harmóniou farieb. Jeho krajiny sú fragmentmi (ako momentky nálady) v stručnom priblížení tých najjednoduchších, ale aj najpravdivejších miest, Beskýd, Klimkówky Lackovej a ďalších jemu blízkych. Je tu aj ďalší Tohl. Architektúra v cykle „usporiada“ plochy maľby tak, že formy a telesá v nej použité sú len zámienkou na rozdelenie roviny a vytvorenie provokatívnej prázdnoty priestoru.
  • Tieto pevné látky a priestory vyžarujú svetlo. To, čo niektorí považujú za hlavnú úlohu maľby naplniť obrazy svetlom, sa Zdzisławovi Tohlovi podarilo vďaka mimoriadnej sofistikovanosti farieb – zmesí, ktoré pozná len on. Dnes možno ľutovať, že sa Zdzisław Tohl nestaral o miesto svojho pôsobenia v povedomí milovníkov umenia, pričom toľko času venoval spoločenským aktivitám (napr. pri organizovaní oslavy 80. výročia jedného z tzv. najväčšie bitky prvej svetovej vojny v Gorliciach). Je však dôležitým doplnkom jeho tvorivej činnosti. Tohl, ktorý je plnokrvný sochár, maliar a kresliar, reaguje a zapája sa do problémov životného prostredia. Je uchvátený výzvami miest, ktoré miluje, a ľudí, ktorých stretol, najmä iných umelcov.
  • Obraz Zdzisława Tohla púta pozornosť neobyčajným zmyslom pre priestor a zároveň dôležitosť, ktorú umelec pripisuje malým, umeleckým detailom. Keď som si prezeral jeho obrazy, spomenul som si na slávnu báseň Wisławy Szymborskej Pohľad so zrnkom piesku. Básnička veľmi často opisuje veci a záležitosti tohto sveta akoby z vtáčej perspektívy, z nadhľadu, a nerobí to z povýšenosti či pýchy, ale preto, aby mala čo najúplnejšiu a relatívne objektívnu perspektívu videnia. Zároveň nezabúda ani na drobné čiastočky existencie, akými sú zrnká piesku, steblá trávy, predmety každodennej potreby, kolísavá premenlivosť ľudských emócií, krása každého okamihu života. Spojenie oboch pohľadov prináša pomerne ucelený a syntetický pohľad na svet. Pohľad zhora umožňuje vidieť poriadok, poriadok, harmóniu, to, čo je v človeku a prírode trvalé a nemenné. Túto stratégiu nazývam vedomá kontemplácia. Na druhej strane pohľad zblízka umožňuje emocionálnu a aktívnu účasť na prezentovanom dianí, dáva možnosť pozorovať mihotavú premenlivosť prírody a človeka. Tomuto postoju hovorím súcit. Umelecký postoj Zdzisława Tohla podľa mňa odlišuje zvláštna kombinácia nadhľadu a bujarej sympatie. Ovplyvnilo to aj výber jazyka umeleckého prejavu. Dôsledne praktizuje aluzívnu abstrakciu, v ktorej si recipient v závislosti od temperamentu a kompetencie všimne a ocení: neskutočné, vizionárske obrazy sveta, alebo autonómne hodnoty mimoriadne vkusnej umeleckej tvorby. Prácu Zdzisława Tohla možno organizovať aj inak. Venujte pozornosť napríklad vývoju krajinných motívov, ktoré sa v ňom odohrávajú: od takmer realistických foriem (moderné mesto, more, krajiny Nízkych Beskýd) až po vizionárske maľby romantickej a modernistickej proveniencie, v ktorých chcel umelec zachytiť a prezentovať prírodné sily a dynamiku živlov. Nie je ťažké vidieť, že abecedu vizuálnych foriem inšpirovaných prírodnými javmi, vytvorených farbami ročných období a ročných období, ako aj farebnou symbolikou živlov, používa aj Zdzisław Tohl na zobrazenie prchavých emocionálnych stavy, zážitky a skúsenosti: od kladných po najdramatickejšie.

    

PANIKÁRI

Otváranie fontán a Lampionový sprievod
apríl 2024
Po Ut St Št Pi So Ne
« mar   máj »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Spolupracujeme



Propagační partneri

Oddelenie kultúry MsÚ Bardejov

Navštívte aj

Sledujte nás

Kontakt

Radničné námestie 21
085 01 Bardejov

054 472 30 13

bardejov.cultura@gmail.com

© Oddelenie kultúry MsÚ Bardejov | Všetky práva vyhradené  S  vytvorila [BE]CREA