Ľubo KePiČ
Paintings of DIGITAL METAPHORS
or “Color Is Not Dead!”
Výstava obrazov: Oddelenie kultúry MsÚ Bardejov 08.03.- 03.04.2024
Vernisáž výstavy: 08.03.2024 o 17:00
Autor prostredníctvom metafor spája notoricky známe protiklady..: „Digitálny svet má svoje vlastné nové príbehy a metafory, ktoré sú aplikovateľné na každodenné situácie v bežnom živote. Po formálnej stránke ide o reverzný trend v oblasti vizuálna, o zobrazovanie digitálneho sveta prostredníctvom štandardnej ručnej maľby (technika: akryl, olej) tvorenej štetcom na plátne s jej prirodzenými fyzickými aspektmi, nedokonalosťami neučesaného maliarskeho gesta. Základné abstraktné prvky, farby a formálne prostriedky typické pre digitálne prostredie ako sú napr. šum, glitch, blur, rytmus, rgb, cmyk vytvárajú nové metaforické kompozície vytrhnuté z pôvodného kontextu. Z farby sa dá nadýchnuť, nasýtiť, smútiť, vyhrievať v jej spektre, nakrájať a požuť ako kus mäsa na tanieri. „
Okrem statických figurín autor používa často princípy opakovania, vzorca, ornamentu organizovaného pomocou klasických maliarskych valcekov v kontraste s volným maliarskym gestom na dosiahnutie maximálneho účinku kontrastu formy.
Chaos vs. poriadok, spontánnosť vs. premyslenosť, náhodnost vs. vypočítavosť, gesto vs. konštrukcia. Snaha o starostlivost, archiváciu, uchovanie, zracionalizovanie spontánneho maliarskeho gesta, základný, archetypálny prvok malby: tah štetcom versus retro maliarsky ornamentálny vzorec.
Okrem obrazov zaznie na vernisáži aj hudobné trio: experimentálny jazz na piane od BJex (Pavol Pilip), atmosférický ambient v podaní Mood Indigo (Marek Krajňák) a euforicky saxofón v podaní Ondrey Zintaer
Ukážky obrazových metafor:
„Color is not dead, color can eat!“
„Hedonistické hravé deti incubusa sa vyhrievajú na farebnom spektre.“
„The hedonistic children of the incubus play and bask on the color spectrum.“
„Na konci nášho vysielania sa zobrazí osobná mohyla bilancujúca celý život v jednom obraze “
„At the end of our broadcast/life, we will be shown a personal mound balancing our entire life in one image“ The monoscope is a symbol of the grave.
„Nevstúpiš dvakrát do tej istej rieky“
A thinker never steps into the same river
„Kozmický Kristus napravuje pokrivenú realitu. “
The cosmic Christ is trying to fix the covered reality with his own hands. This is also the main reason why his hands are spread apart.
„Rozbúrené more dezinformačného bahna plné topiacich sa analógových TV lodiek.“
Misinformed people are forced to swim in the mud created by disinformation broadcasts. OR
Analogue TV boats are floating in the turbulent mud of disinformation.
„V astrále sa dévovia živia vianočnými pochúťkami.“
A deva (divine being) in the astral plane feeds on the beauty and magical experience arising from the memories of his earthly life. In this case, his food is Christmas balls. The divine being is visually represented by the image of Mozart, but it doesn’t have to be like that all the time… The real space of the kitchen is supposed to evoke the materiality of the whole situation, although this creates a paradox.
“Maliarov vertikálny let”
„The Suprematist’s Steep Flight Up“ – „I was here“, Malevitch
“Pozitivna manipulacia cloveka vedie k jeho inšpirácii a podnecuje jeho tvorbu.”
Positive manipulation of a person leads to his inspiration and stimulates his creation